Kyläyhdistyksemme esittely

Kyläyhdistyksen vaiheet

Keski-Soisalon kyläyhdistykseen kuuluvat Itä-Saamaisen ja Tuppurinmäen kylät Leppävirralla. Tuppurinmäen entisellä koululla pidettiin 6.1.2010 kylien yhdistämiskokous. Kokouksen aiheena oli Tuppurinmäen, Itä Saamaisen ja Valkeamäen kylien yhdistyminen yhdeksi kyläyhdistykseksi. Valkeamäkeläiset eivät nähneet yhdistämistä tarpeelliseksi. Tuppurinmäen ja Itä-Saamaisen kylätoimikunnan perustamiskokous oli 7.2.2010. Keski-Soisalon kyläyhdistys perustettiin 4.2.2014.

Perustamisasiakirjan allekirjoittivat Veijo Virtanen, Aino Havana, Ani Tuomainen, Katri Strohecker, Katja Voutilainen ja Pirjo Korhonen.

Kyläyhdistyksen tarkoitus ja toiminta

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja kehittää kylän asukkaiden yhteistyötä, vaalia kylän kulttuuriperintöä ja edistää kyläkulttuurin kehittymistä ja asukkaiden viihtyvyyttä. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys:

• osallistuu kylää koskevaan suunnitteluun, tekee selvityksiä, aloitteita ja antaa lausuntoja
  • järjestää kokouksia, kursseja, keskustelutilaisuuksia ja retkiä
  • harjoittaa tiedotus- ja valistustoimintaa
  • järjestää kylän yhteisiä tilaisuuksia
  • toimii yhteistyössä muiden yhdistysten kanssa.

Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi voidaan hyväksyä henkilö, joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen. Kannattajajäseneksi voidaan hyväksyä yksityinen henkilö tai oikeuskelpoinen yhteisö, joka haluaa tukea yhdistyksen tarkoitusta ja toimintaa.

Keski-Soisalon sijainti

Keski-Soisalon kylä sijaitsee Leppävirran kunnassa, Pohjois-Savossa, Soisalon saaren keskiosassa ja koostuu Tuppurinmäen ja Itä-Saamaisen kylistä. Leppävirran keskustaan on matkaa noin 30 km mitattiinpa matka kummasta kyläkeskuksesta tahansa. Kuopion kaupungin keskustaan matkaa on noin 40-50 km Puutossalmen lossin kautta. Varkauteen matkaa tulee hieman yli 50 km. Lähin lentokenttä on Rissalassa noin 55 km päässä.

Karttaan 1 on merkitty molempien kylien keskusalueet, sekä Tuppurinmäki että Itä-Saamainen. Tuppurinmäen kylän läpi kulkee aika hyväkuntoinen asvalttipäällysteinen tie, mutta Itä-Saamaisen päätie on huonossa kunnossa. Kyläläisten mielestä Keski-Soisalon kylän sijainti on hyvä myös muualla työssäkäyntiä varten. Kylille toivotaan lisää asukkaita ja kasvua, lapsia ja nuoria on vähän.

Soisalo on Kallaveden, Haukiveden sekä Leppävirran ja Heinäveden reittien välinen alue Savossa. Suomen suurin saari on Soisalon saari. Sen pinta-ala on yli 1 600 neliökilometriä. Aivan viime aikoina on taas nostettu julkisuuteen keskustelua siitä, onko Soisalo saari ollenkaan. Asukkaiden mielestä se on saari ja pysyy sellaisena.

Soisalon saaren ja Leppävirran kirkonkylän yhdistävä 210 metriä pitkä kaarisilta valmistui elokuussa 1965. Silta korvasi salmen ylityksessä vanhan kapean puisen kääntösillan ja oli aikoinaan Suomen korkein ja suurin kaarisilta. Vapaa alikulkukorkeus on Saimaan syväväylän kohdalla 26 m. Silta oli korjauksen alla kesän ja syksyn 2010.

Kylien vahvuudet ja haasteet

Alueen vahvuuksia ovat puhdas luonto ja vesistöt. Kyläkaupalta Tuppurinmäestä saa elintarvikkeita, maataloustuotteita, rakennusarvikkeita, polttoainetta, polttopuuta ja toimitusmyyntinä lähes kaikkea mitä asiakkaat tarvitsevat. Kaupalla onnistuu myös renkaiden ja öljyjen vaihdot ja sieltä voi vuokrata kotikäyttöön kalustoa kuten esimerkiksi peräkärryjä. Kyläkoulu on Konnuslahdessa kohtuullisen matkan päässä. Mökkiläisiä on runsaasti, mikä on omiaan virkistämään aluetta erityisesti kesäaikoina. Tuppurinmäki on kirjastoauton ja jäätelöauton reitillä. Ulkoiluun ja ajanviettoon on valaistu latu Itä-Saamaisissa sekä grillikatos. Kierrätyspisteet ovat kyläkaupan yhteydessä. Kylien vilkkaan yritystoiminnan ansiosta monta palvelua ja osaajaa on lyhyen matkan päässä.

Asumisen haasteiksi on tunnistettu yhteisten kokoontumispaikkojen puute, tiestön paikoin heikko kunto sekä julkisen liikenteen kattavuuden puutteet. Lisäksi harrastuspaikat ovat automatkan päässä.

Aktiivisella toiminnalla tähdätään siihen, että saadaan paluumuuttajia ja kesäasukkaista uusia asujia.

Asukkaat

Tuppurinmäen ja Itä-Saamaisten kylillä asui Leppävirran kunnan tilastojen mukaan vajaa 200 asukasta vuonna 2009 ja asukasluku on laskenut tasaisesti vuodesta 2001. Asuntoja on noin 100 kpl. Asukkaiden ikäjakauma on 0,5 v - 90 v, suurin osa asukkaista on yli 50-vuotiaita. Naisia on hieman vähemmän kuin miehiä ja lapsia sekä nuoria (alle 20vuotiaita) suhteessa hyvin vähän, noin 15 % kaikista asukkaista. Yli 70-vuotiaita on noin 17 % kaikista kylän asukkaista. Noin 30 % asukkaista kulkee joko palkkatöissä tai toimii yrittäjinä. Vertailuksi koko Leppävirran kunnan asukkaita oli vuonna 2009 10 633 henkilöä.

Kyläläisten mielestä tilastossa on hieman ristiriitaisuutta. Leppävirran kylien rajoja ei ole aikaisemmin ennen kyläsuunnitelmien tekemistä piirretty tarkasti kartalle, joten kylien rajat eivät ole tarkkoja, vaan ne muodostuvat toisaalta koulupiirien ja muiden käytäntöjen mukaisesti.

Asuttuja talouksia Tuppurinmäessä on 18 ja Itä-Saamaisissa 25. Kesällä asukasmäärä lisääntyy kylän alueella huomattavasti. Kesämökkejä on yli 100. Tällä on merkitystä kylän elinvoimaisuuteen ja tapahtumien järjestämiseen. Mökkiasukkaat myös käyttävät kylän palveluja, mm. kyläkauppaa. Kesällä 2010 kaupan yhteydessä olevassa tapahtumassa kartoitettiin mm. kesäasukkaiden haluamia palveluja.

Palvelut ja yrittäjät

Alueella on paljon yritystoimintaa: Kyläkauppa Tuppurinmäellä ja myllytoimintaa, maitotiloja, lihakarjatiloja, lammastila, ravivalmennusta, metsäkoneurakoitsijoita ja marjatiloja. Lisäksi löytyy hoitopalveluja sekä tuholaistorjuntaa.

Harrastustoimintaa

• Tuppurinmäen metsästäjät
  • Itä-Saamaisten metsästäjät
  • Kyläyhdistys
  • Grillikatos Itä-Saamaisissa
  • Valaistu latu Itä-Saamaisissa
  • Uimaranta Tuppurinmäessä

Visio ja tavoitteet

• Aktiivinen kyläyhdistys järjestää ja organisoi toimintaa
  • Kylä on virkeä, maaseutumainen ja kehittyvä sekä kasvava asuinpaikka
  • Mökkien muuttaminen ympärivuotiseksi asunnoksi
  • Paluumuuttajat
  • Kunnossa oleva tiestö
  • Postinpalvelujen säilyminen
  • Kyläkoulu Konnuslahdessa
Ryhmätyönä leikkimielisesti ja myös vakavasti hahmoteltu unelmien Keski-Soisalo vuonna 2020 näyttää seuraavalta:

• Kylällä asuu jo 300 asukasta
  • Hyvät palvelut, mm. rollaattorirata ja -käytävät sekä vuosittain käytävät rollaattorikisat
  • Kylällä asuu iloisia, hyväluontoisia, sosiaalisia ja aktiivisia ihmisiä
  • Tuulivoimaa on joka talossa
  • Tissikivi on "lainattu" Kurjalan kylän puolelta turistinähtävyydeksi
  • Kyläkauppa on voimissaan ja palvelee sekä vakituisia että kesäasukkaita, sen yhteydessä järjestetään erilaisia tapahtumia
  • Valmiina on maastopyöräilyreitti kylältä Vehmersalmelle
  • Omalla kylällä on kauppa, kahvila, baari, päivätanssit, parturi-kampaaja, kosmetologi, rakennekynsien tekijä, mallina Villapakka sarjasta Emmerdale
  • Ulkomaisia metsästäjiä käy vierailemassa
  • Yritystoiminta on lisääntynyt, esim. huonekalujen ja eroottisten puutuotteiden valmistus

Tapahtumat ja ilmoittelut löydät Facebook-sivuiltamme.

Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started